Przejdź do sekcji:

Autorskie programy nauczania - Szkoła podstawowa

projekty

Autorski program nauczania z języka angielskiego

Założenia programu

Program nauczania „Angielski z Cambridge” jest przeznaczony do realizacji dla dzieci w wieku przedszkolnym 5-6 lat oraz w klasach I-VIII dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 33 w Poznaniu wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 33 . Z programu korzystają nauczyciele zatrudnieni w ZSO nr 33 w Poznaniu. Program w swojej strukturze i założeniach jest oparty na podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz na opracowanych przez międzynarodowy zespół ekspertów Rady Europy dokumentach pt. „Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenienie” oraz „Europejskie portfolio językowe”. Opracowany przez Radę Europy „Europejski system opisu kształcenia językowego” szczegółowo prezentuje założenia nowoczesnego podejścia do nauczania języków obcych i uczenia się. W praktyce oznacza ono stworzenie warunków do rozwoju wielu nowych kompetencji dotyczących zarówno rozwoju osobowości dziecka, jak i jego wiedzy ogólnej. Budowanie fundamentów wykształcenia to kształtowanie postaw, zdobywanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych. Ważne jest zatem, aby na każdym etapie edukacyjnym zdobywanie przez ucznia nowej wiedzy wiązało się z wszechstronnym i harmonijnym rozwojem jego osobowości, aby ten proces był skorelowany z rozszerzaniem umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy. W tym kontekście szczególną uwagę należy zwrócić na rozwijanie umiejętności uczenia się. Podstawową zasadą jest nauczanie skoncentrowane na dziecku i jego potrzebach. Dziecko jest podmiotem nauczania, a więc treści nauczania oraz wszystkie metody i techniki pracy powinny być dostosowane do aktualnego etapu rozwoju poznawczego i emocjonalnego ucznia. Wyrazem takiego podejścia jest wykorzystanie kontekstu ze świata dziecka jednoznacznie ilustrującego prezentowane słownictwo lub struktury językowe, a następnie organizowanie zadań umożliwiających komunikację oraz działanie. Zadania te oparte są na wielozmysłowych ćwiczeniach pozwalających wykorzystać i rozwinąć różnorodne style uczenia się. Nauczanie poprzez zabawę, oprócz niezbędnego elementu rozrywkowego, ma za zadanie wprowadzić konkretne elementy językowe i kulturowe oraz nauczyć zachowań w grupie. 6 Innym elementem podmiotowości ucznia w nauczaniu jest stwarzanie sytuacji, w których dzieci będą miały możliwość wykorzystania poznawanego języka do wyrażenia własnych myśli czy informacji o sobie. Rozwój dzieci w tym okresie jest skokowy i nie przebiega w dokładnie takim samym tempie i stopniu u dzieci będących w tym samym wieku biologicznym. Stąd różne potrzeby i wymagania dzieci, na które odpowiedzią powinna być znaczna indywidualizacja procesu nauczania. Wymagania powinny być dopasowane do aktualnego stadium rozwoju dziecka. Szczególnie dotyczy to stworzenia warunków, w których dzieci będą mogły we właściwym dla siebie tempie rozwijać skomplikowane umiejętności, np. czytania i pisania. W celu osiągnięcia optymalnych efektów program nauczania powinien charakteryzować się dużą elastycznością, tak aby nauczyciel mógł dostosować stopień trudności lekcji do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Niniejszy program przedstawia założenia edukacyjne zgodne z podstawą programową obejmuje następujące etapy edukacyjne: wychowanie przedszkolne - zerówka, I etap edukacyjny – klasy I– III w szkole podstawowej oraz II etap edukacyjny – klasy IV–VIII w szkole podstawowej. Program zakłada na koniec II etapu edukacyjnego osiągnięcie przez uczniów poziomu zaawansowania odpowiadającego co najmniej poziomowi A2+ (B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi). Zakładane osiągnięcia uczniów w sposób bardzo ogólny nawiązują do poziomów biegłości określonych w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ). W poniższej tabeli przedstawiono poszczególne warianty podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie języka angielskiego w szkole podstawowej.

Autorski Program nauczania z wychowania fizycznego 

Polecamy

Użytkowanie serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies zgodnie z polityką prywatności